Jazzen i DK + Ensembler

Jazzens i DK & Jazzens Ensembler - program

Jazzen i Danmark

Tema 3: Dagens Jazz

Fortæller: journalist Kjeld Frandsen Band: Jeppe Zeeberg Odd Occasion Orchestra

Der er ikke i historisk tid blevet spillet så meget jazz i Danmark, som det er tilfældet i disse år. Og næppe på et så højt kunstnerisk niveau. Eksempelvis er der i vinterhalvåret omkring 40 jazzkoncerter om ugen i Storkøbenhavn. Stilistisk er der tale om et bredt felt, hvor stærke veteraner får selskab af helt nye kuld af musikere, der spiller med imponerende håndelag og musikalsk og jazzhistorisk overblik. Interessant nok har den nu afdøde saxofonist John Tchicai, der var med til at skabe 1960ernes avantgardejazz, fortsat indflydelse på scenen.

Blandt talrige aktuelle aktører kan nævnes pianister som den mesterlige Carsten Dahl og den fremadstormende Zier Romme Larsen samt trommeslageren Kresten Osgood og mundharmonikavirtuosen Mathias Heise.

Onsdag den 6. december 2017 kl. 19-22 - Bibliografen, Bagsværd Hovedgade 116. 2880 Bagsværd

Jazzens Ensembler

Tema 1: Berømte Trioer

Fortæller: journalist Kjeld Frandsen Band: Ginman/Blachman/Dahl

Tre må man være. I hvert fald er der talrige eksempler på tre musikere, der har inspireret hinanden i en sådan grad, at de sammen har skabt unik og jazzhistorisk musik. En tidlig trio var den, som klarinettisten Benny Goodman – sideløbende med sit store orkester – havde med pianisten Teddy Wilson og trommeslageren Gene Krupa. Et par årtier senere stod en anden klarinettist, Jimmy Giuffre, for en stilistisk ganske anderledes trio, som rummede ventilbasunisten Bob Brookmeyer og guitaristen Jim Hall. Ikke mindst har pianisterne tegnet sig for triojazz, i første omgang ledsaget af bas og guitar, som hos Nat King Cole. Oscar Peterson, tog stilen op og skiftede guitaren ud med trommer, og denne konstellation er på det nærmeste blevet synonym med begrebet triojazz.

Onsdag den 10. januar 2018 kl. 19-22 - Bibliografen, Bagsværd Hovedgade 116. 2880 Bagsværd

Tema 2: Berømte Kvartetter

Fortæller: journalist Henrik Wolsgaard-Iversen. Band: JC Special Occation Orchestra  

Fire musikere kan mere end tre, om end der som oftest har været tale om en solist eller frontfigur med tilhørende rytmegruppe. Men kvartetten kan også udgøre en homogen helhed, og et klassisk eksempel er The Modern Jazz Quartet, der blev ledet af pianisten og komponisten John Lewis, og som stod for en elegant og kammermusikalsk musik med tilhørende nobel fremtoning. Også barytonsaxofonisten Gerry Mulligan skabte en bemærkelsesværdig kvartet med trompetisten Chet Baker, og pianisten Dave Brubeck havde i kraft af sit samspil med altsaxofonisten Paul Desmond en af jazzens fineste kvartetter. Tenorsaxofonisten Stan Getz havde flere fine kvartetter, om end hans instrumentkollega John Coltrane i højere grad – og til trods for sin solistiske styrke – stod for en uforlignelig og fortsat inspirerende kvartet.

Onsdag den 24. januar 2018 kl. 19-22 - Bibliografen, Bagsværd Hovedgade 116.

Tema 3: Tidlige Swingorkestre

Fortæller: journalist Kjeld Frandsen Band: Swinghouse Orchestra

Efter at jazzen havde etableret sig i forskellige former i 1920erne – hvorfor årtiet blev kaldt både the jazz-age og de brølende tyvere, blev det i 1930erne tid for swing, altså den lette, elegante og dansevenlige musik, der stod i behagelig modsætning til hverdagslivet under den økonomiske depression. Nu skulle der danses igennem i de store haller til de store orkestre, og tidligt blev det kapelmestre som pianisterne Duke Ellington og Count Basie, der kom med originale bud på swingmusikken. Snart kom mange flere til. Klarinettisten Benny Goodman fik tilnavnet The King of Swing, og basunisten Glenn Miller fik skabt et blødt og lækkert og velgyngende soundtrack til 2. Verdenskrig.

Onsdag den 7. februar 2018 kl. 19-22 - Bibliografen, Bagsværd Hovedgade 116.

Tema 4: Moderne Big Bands

Fortæller: journalist Henrik Wolsgaard-Iversen. Band: DR Big Band feat. Claudia Campagnol

GULD FRA ARKIVET: Dirigenter Dennis Mackrel og Ib Glindemann

Efter 2. verdenskrig, hvor swingorkestrene fik konkurrence af nye former for dansemusik, fik jazzens big bands trange kår. Mange orkestre blev opløst, men der var nytænkning på vej, og dansemusik blev til koncertmusik. Der var nye idéer fra Woody Herman og ikke mindst fra Stan Kenton, der med sine tunge messingklange og avancerede orkestrering satte nye standarder for big band musikken. Count Basie fik med arrangøren Neal Hefti sat nyt liv og nye gnister i sit orkester, og mens Buddy Rich skabte pågående big band jazz, fik pianisten og komponisten Carla Bley markeret sig med melodisk og let ironisk musik. På Village Vanguard i New York fandt Mel Lewis og Thad Jones på at samle et stjernespækket Monday Night Big Band, og så kom Thad Jones til Danmark og satte Radioens Big Band på det jazzmusikalske verdenskort.

Lørdag den 17. februar 2018 kl. 20–22.30 - Koncertaulaen i GXU, Gladsaxevej 198.